En intressebevakningsfullmakt kan uppgöras i fyra skeden:
Åtminstone myndigheternas sidor bör besökas. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är den instans som sedan fastställer fullmakten.
Basmodell |
Vi har gjort en basmodell för intressebevakningsfullmakt (länkar nederst). Den bör editeras enligt varje persons egen situation och egna preferenser. Den kan användas som underlag för köksbordsdiskussioner så att fullmaktsgivaren bättre förstår vad det är frågan om. Fullmaktsgivaren vet då vad han eller hon vill och kan berätta det åt juristen.
Basmodellen är juristgranskad.
Basmodellen följer noggrant lagtexten och terminologin. Detta har gjorts för att underlätta Myndighetens för digitalisering och befolkningsdata (tidigare magistraten som har fusionerats) granskning för fastställandet. Egna formuleringar betyder att myndigheten bör gå genom dem noggrant för att kontrollera att allt behövligt täcks. Orätt terminologi kan i värsta fall leda till att fullmakten inte kan fastställas.
Den fullmäktige och andrahandsfullmäktige har övergripande ansvar för att allt sköts. De har därför rätt till all information om fullmaktsgivarens person, egendom och hälsa osv.
Den utomstående ersättaren (tillfällig reservperson) behövs för angelägenheter för vilka den ansvariga fullmäktige är jävig, t.ex. gåvor, egendomsaffärer inom familjen, representera fullmaktsgivaren i dödsbon, osv. Den utomstående ersättaren får enligt basmodellen endast den information som behövs för att genomföra det som ersättaren skall göra, alltså inte full information (t.ex. information om hälsa behövs inte för att besluta om betalningar).
När du väljer personer, tänk på att de skall vara pålitliga och ha praktiska möjligheter och kunskap att sköta uppdraget. Personerna kan vara familjemedlemmar eller andra, skillnaden kommer närmast upp som jäv eller att för att begränsa information.
Basmodellen är detaljerad så att den samtidigt innehåller beskrivningar och instruktioner åt de fullmäktige. Digitestamente, jaktvapen och skötsel av sommarstugan togs med som exempel på vad som kan tilläggas utöver de mer obligatoriska sakerna.
Socialskyddssignum har inte tagits med eftersom fullmakten vid behov kopieras och arkiveras hos olika instanser som inte fyller högsta krav på datasäkerhet. Födelsedatum och kontaktdata räcker.
Ingen regelbunden rapportering till myndigheten har tagits med. I stället skall årlig rapportering ske inom familjen (speciellt om alla är med som fullmäktige; om inte kan ytterligare personer nämnas). Detta för att förhindra att det uppstår gräl. Myndigheten granskar nog den fullmäktiges verksamhet på begäran, t.ex. om någon misstänker missbruk.
Lagen om intressebevakningsfullmakt har några strikta krav som måste fyllas. Annars kan myndigheten inte fastställa fullmakten. Var speciellt noggrann med terminologin och att vittnena är ojäviga. Basmodellen visar vilken text som är obligatorisk.
Lagen kräver inte att bankärenden nämns separat. Fullmakten skall dock innehålla allt det som fullmakten gäller. Bankerna har lite olika krav. Somliga anser att fullmakt att sköta alla ekonomiska angelägenheter inte täcker rätt att sköta bankärenden. Rätt att sköta bankärenden bör då vara inkluderad separat. Om du redan har gjort en fullmakt, kolla att bankärendena nämns separat. Annars finns det en risk att det blir gräl med banken, och sådant är onödigt.
Basmodellen publiceras på två språk eftersom svenskspråkiga pensionärer använder någondera eller båda. Den som vill kan göra en tvåspråkig fullmakt. Basmodellerna har uppdaterats i mars 2024.
Dokumenten nedan är Word-dokument. Klicka nedan:
Ett litet tips för Word: dubbelklicka på rubrikområdet överst på sidan (header) för att ändra dess text.
27.3.2024